بچه داری

باورهای غلط بچه داری

1399/11/2 14:29
نویسنده : پرستار
186 بازدید
اشتراک گذاری

دانشمندان می‌گویند بیشتر پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها امروزه اطلاعات و دانش خود را در مورد اصول بچه‌داری به روز نمی‌کنند و تنها به تجربیات شخصی خود تکیه کرده و توصیه‌هایی می‌کنند که در دنیای امروز ممکن است نادرست باشد. حتی بعضی از این بکن و نکن‌ها می‌توانند خطرناک هم باشند! در این مطلب برخی از توصیه‌های قدیمی را که ممکن است شما مادر یا پدر جوان دریافت کنید اما ندانید که درست نیستند بیان می‌کنیم. اگر بچه را قنداق نکنید پا کفتری می‌شود

در گذشته قنداق پیچ کردن کودک واقعا مرسوم بود چون پدر و مادر تصور می‌کردند با این کار پاهای نوزاد صاف می‌ماند و فرزندشان اصطلاحا پا کفتری نمی‌شود. اما متخصصین کودک اکیدا توصیه می‌کنند کودک را قنداق نکنید چون موجب ناهنجاری لگن یا hip dysplasia خواهد شد. مادر ممکن است برای تسکین کولیک شدید نوزادش او را قنداق کند اما این راهش نیست و اگر کودک بدون هیچ مشکلی به خواب می‌رود نیازی نیست او را بپیچید.

نه واقعا اینطور نیست؛ محیط بیش از حد گرم درست به اندازه‌ی هیپوترمی (کاهش دمای مرکزی بدن) خطرناک است. توصیه می‌شود دمای اتاق نوزاد بین 60 و 68 درجه فارنهایت باشد. به گفته‌ی دانشمندان این دما باعث می‌شود نوزاد بهتر بخوابد. ضمنا در یک اتاق خنک، غشای داخلی بینی کودک خشک نمی‌شود و راحت‌تر نفس می‌کشد.

خیلی از مادربزرگ‌ها توصیه می‌کنند برای اینکه گریه‌ی نوزاد را ساکت کنید پستانکش را در عسل یا مربا بزنید و دهانش بگذارید اما متخصصین کودک مخالف این کار هستند. مواد غذایی شیرین معمولا آلرژی‌زا هستند و شما هنوز نمی‌دانید کودک‌تان به این مواد آلرژی دارد یا نه. ضمنا اگر دندان‌های کودک شروع به درآمدن کرده باشند، خوراکی‌های شیرین می‌تواند موجب پوسیدگی آنها شود. فراموش نکنید که عسل، حتی می‌تواند موجب بوتولیسم هم بشود. در مورد استفاده از پستانک هم با پزشک متخصص کودک‌تان مشورت کنید.

شاید توصیه‌ی مادربزرگ‌ها را شنیده باشید که باید کودک را روی شکم بخوابانید. اما پزشکان دریافته‌اند دمر خوابیدن کودک بسیار خطرناک است و احتمال سندرم مرگ ناگهانی در خواب (SIDS) را افزایش می‌دهد، چون در این وضعیت راههای هوایی ممکن است مسدود شوند. وقتی کودک را روی شکم می‌خوابانید، فشار زیاد به شکم و دیافراگم او وارد می‌شود و احتمال گرم شدن بیش از حد کودک نیز بالا می‌رود و از همه خطرناک‌تر احتمال خفه شدن نوزاد زیاد است. به همین دلیل شدیدا توصیه می‌شود کودک را به پشت خوابانده و سرش را به پهلو برگردانید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

پرستارپرستار
2 بهمن 99 14:30
عالی
niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به بچه داری می باشد