بچه داری

نکاتی برای مدیریت استفاده از پستانک

1399/11/14 13:17
نویسنده : پرستار
158 بازدید
اشتراک گذاری

اگر با تمام موارد گفته‌شده باز هم تصمیم به خرید و تهیهٔ پستانک و دادن آن به نوزاد خود دارید، می‌توانید این کار را با رعایت و توجه به نکاتی انجام دهید. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

احترام به خواست کودک: اگر نوزادتان پستانک را دوست ندارد یا زیاد تمایلی ندارد، هرگز او را وادار به گرفتن آن نکنید و هر بار خیلی زود بعد از شروع گریه‌اش، او را با دادن پستانک آرام نکنید.

در نظر گرفتن زمان تثبیت تولید شیر: به یاد داشته باشید که اگر به نوزاد شیر خودتان را می‌دهید، بهتر است برای دادن پستانک به او تا زمانی که روال تغذیه با شیر مادر به خوبی تثبیت شده است، یعنی حداقل یک ماه پس از تولدش صبر کنید و خود و کودک را از مزایای شیردهی محروم نکنید.

توجه به سیر بودن کودک: پستانک را بین وعده‌های شیردهی به او بدهید، یعنی زمانی که می‌دانید سیر است و اصلاً گرسنه نیست تا باعث گرسنه ماندن او نشود. همچنین می‌توانید پستانک را بعد از وعده‌های تغذیه به کودک شیرخوارتان بدهید تا مطمئن شوید که همۀ شیر مورد نیاز خود را خورده است.

پرهیز از تأخیر در تغذیه یا توجه به کودک: از دادن پستانک برای به تأخیر انداختن شیردهی یا به عنوان جایگزینی برای کمبود توجه به کودکان به شکل جدی خودداری کنید.

زمان خواب نوزاد: پستانک را می‌توانید در زمان چرت زدن و خواب به نوزاد بدهید، اما اگر وقتی خوابش برد و پستانک از دهانش افتاد، آن را دوباره در دهانش نگذارید. همچنین وقتی کودک بهانه‌گیر است و گریه می‌کند، ابتدا سعی کنید با راه‌های دیگری مثل در آغوش گرفتن، آهسته تکان دادن یا لالایی خواندن آرامش کنید و پستانک اولین انتخاب شما نباشد.

پرهیز از آویزان کردن پستانک: پستانک را دور گردن نوزاد یا از گهواره آویزان نکنید. کودک ممکن است با بند یا روبان پستانک خفه شود. خیلی بهتر است اگر از وصل کردن پستانک به لباس‌های کودک با هر گیره‌ای، سنجاق یا هر چیز تیز دیگری خودداری شود.

رعایت بهداشت و نظافت پستانک: هرچند ممکن است پستانک هرگز به طور کامل تمیز نشود، اما لازم است پستانکی انتخاب کنید که استاندارد و مناسب نوزاد شماست و آن را با شست‌وشو با آب گرم تمیز نگه دارید. وقتی هم ترک‌های کوچک یا سایر نشانه‌های فرسودگی را در پستانک دیدید، فوراً آن را تعویض کنید و به زمان فرسودگی پستانک اهمیت بدهید.

پرهیز از بردن پستانک به دهان خود: پستانک را با قرار دادن در دهان خودتان تمیز نکنید. کارشناسان می‌گویند بزاق بزرگسالان حاوی باکتری‌هایی است که می‌تواند به محض جوانه زدن دندان‌های کودک، آنها را دچار پوسیدگی کند.

خودداری از فرو بردن پستانک در مواد غذایی: فرو بردن پستانک در مواد غذایی، به ویژه آب‌میوه، آب‌ قند، عسل یا شیرینی‌ها بسیار نادرست است، زیرا می‌تواند منجر به پوسیدگی دندان کودک شود. همچنین عسل برای کودکان زیر یک سال خطر بوتولیسم دارد که یک بیماری بالقوه کشنده است.

پسندها (2)

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به بچه داری می باشد